2012. október 18., csütörtök

Moccanj Kupa Városliget

Összesen húsz ponttal várt minket a Nemesházi házaspár a Műjégpályán, ahol egyéb sportbemutatókat is rendeztek. A pályát Sárikámmal teljesítettem, ez okozott némi idő- és koncentráció zavart, valamint a képekre is rákerült időnként. A sok pontra és a technikai nehézségre tekintettel igyekszem tömören megfogalmazni a feladatot és az általam alkalmazott megoldást. Remélem, Laci mint pályakitűző és Mihók mint hibátlan versenyző majd hozzáteszik a saját álláspontjukat.

1. 
Feladat: jellegfa + déli oldal beazonosítása
Megoldás: fa könnyen ment, a déli oldalhoz tájolót és a térkép ferde északvonalát kellett figyelni (nyugatról nézve a fa széle a legdélebbi rész). A fotó nem a nézőpontból készült.
 
2. A fotó ÉNy-ról készült.
? Nagyobb erdőfoltban megtalálni a kisebbet, a déli oldalát
! Délről tudtam legközelebbről megvizsgálni - a kis fák alkotta jelleghatár hamar megvolt, kerestem a kerítés és ösvény távolság felét, ösvénytől kb. 5 méterre állt a B bója.
3.
? Megkeresni a bójákat (2 db) a messzeségben :) helyretenni a két horpadást és megnézni azon belül a bóják helyét.
! Kimértem az Olof Palme sétányon 55 métert, mindkét völgyecskében 1-1 bója, nekem a keleti kell. Meg kell nézni a domb vonalából, hogy a horpadás közepén van-e vertikálisan - Sárikám ne sírj, itt vagyok! - inkább behúzom az A választ...




4. Bocs, nagyon rossz a kép. 
? Közel menni nem lehetett a háromágú dombhoz, így maradt a több irányból való feltérképezés. A mértani közepét keressük, nem a tetejét.
! B bója sehonnan sem tűnt középnek, míg A igen, úgyhogy erre szavaztam.

5. Ezen a ponton klasszikusnak mondható gondolatfolyamot követtem, a végén rossz válasszal. Az első csillagtól jónak tűnt az A, B-C-t ki lehetett zárni. A 2. csillagnál hoztam döntést (fotó helye): mivel nyugatról érkeztem, egy képzeletbeli merőlegessel először érintett bokorszélen kerestem a bóját. Egy hang azt mondta, ez nem elég nagy különbség a zéró válaszhoz, de a kisördög nem nyugodott...

6. Helyes kis feladat.
? Értelmezni a pontmegnevezést (bozót belső sarka).
! A nézőpontból tisztán látszott a bozót (sövény) vonala.

7. Ez bizonyult a legnehezebb próbának (rossz válaszok 90%).
? Úgy kellett dönteni a lapos mélyedésről, hogy az sehonnan nem látszott.
! Előrebocsátom, hogy a megoldásom nem nyert. Két irányból is néztem, de a mélyedést nem leltem. Utólag már látom, hogy ha az észak irányra jobban ügyelek, beláthattam volna, hogy a B bója és a kúp között nem fér el a mélyedés.


8. A nézőpontból a két jellegfa takarta egymást, egyértelmű volt, hogy a kör közepén lévő a hátsó. Kicsit elmozdulva látszott, hogy a bóják a rossz fához tapadnak.

9. A helyszínen ez jobban látszott, habár a bozót és kúp közötti vonalra merőlegesen tekinteni a bokor miatt nem lehetett.
? Megkeresni a domb lába és a bozót déli széle közötti legrövidebb utat és elfelezni.
! A takarásban lévő bozótszél okozta a gondot, de elmozdulva látszott, hogy csak a B lehet jó.
Mj: nem itt volt a térkép szerint a legrövidebb távolság a két tereptárgy között.

10. A kép északról készült, sajnos máshonnan nincs fotóm. Nem tetszett igazán, mert egy semmi kis mélyedést kellett észlelni, én a C-re tippeltem (helyes: B).
 

11. 
? A betonplacc / út találkozást és így a tisztás belső sarkát kellett kb. 50 méterről azonosítani.
! Kizártam a B-C bójákat, bár nem voltam teljesen meggyőződve a térkép precizitásáról. Rázoomolva is úgy érzem, akár lehetett volna Z is (bár nem lett volna elegáns).
12. Ezt egy kemény dióhoz tudom hasonlítani, újabb hiba nálam.
? Megtalálni a jó bóját :)
! Tetszett volna a feladat, ha lett volna honnan bemérni az irányszöget vagy találtam volna más furfangos megoldást. A határozatlan jelleghatár (erdő) nem segített, mert a lombkorona volt ábrázolva. A bóják magassági pozíciója jónak tűnt. Beálltam a sétány túlsó oldalán lévő bokorhoz (erdőcsücsök) és mértem - bizonytalan helyről pontatlanul, így az eredmény (B) sem lett jó... Kerestem növényt, kerítéssarkot, bármit - hasztalan.
Kitűnő sporttársam utalt valamire, hogy a domb mindkét végétől bemérte, de onnan nem látszott elég nagy eltérés a helyzetük között emlékeim szerint. Valaki mondja meg a tutit!

13. Nekem messziről a D ugrott ki, de ellenőrizni kellett a domborzati formákat (létezik még gerinc szimból?), ösvényeket (kevésbé megbízható) és voltak fix pontok, ahonnan egyenest lehetett húzni (jellegfa, útelágazás).


14. ? Rájönni, hogy a bója nem látszódhat a nézőpontból, ahogy a tereptárgy (bokor) sem.
! Megálltam a bekötőútnál, kerítéssaroknál és szépen rávetítettem a térképet a terepre. (Z)


15. Nehezebbnek tűnt térképről, mint a valóságban. Lehetett volna szintvonalkövetés, távbecslés stb., de nem volt rá szükség, mert az ösvénnyel szépen kiemelt gerinc mellett sorakoztak a bóják. Csakhogy nekünk attól 30 méterre és egy horpadással távolabb kellett volna valami narancsszínű... (Z)

16. Könnyed pontnak indult, csak a fát és az irányt kellett meglelni. Attól lett töprengősebb, hogy nem tűnt pont a fa déli oldalának a B bója és takarásban volt. (A képet nézve látom, hogy a gond a fémszekrény helyzetével van.)

 
17. Egyszerűnek tűnt, hisz közel van az úthoz, de sűrű bozót takarta a bóját. Nekem a teli csillaggal jelölt hely segített, mert onnan látszott a törés utáni kerítésszakasz iránya (a bója kb. jó helyen a kerítés hosszát nézve), de az is, hogy nem tapad oda hozzá, előrébb áll.
 





Az időmérők a pályába ékelve kaptak helyet. Ez kellemes megoldás, csak a versenyidőket dobta meg kicsit.
TC1-ről nincs képem, de a múzeum sarka és a villanyoszlopok könnyű célpontnak bizonyultak.
TC2. B bója túl közel volt a falhoz és mellett még szilárd burkolat villant elő, C ült a szabályos bozót sarkában.
TC3. Ez már többeknek okozott fejfájást, köztük nekem is. Ülő helyzetben még halványan sem látszott a sétány, ami segített volna, mert tőle északra kellett legyen a jó bója. Igazából állva sem. A kör alakú beton virágágyás is csak magasabbról (állva) volt jól kivehető. Nekem az volt a gondom, hogy a széktől épp keletre volt az objektum és a kerek terecske északi szélén kellett legyen a jó bója - az A most is jóval távolabbinak tűnik a kelleténél. Elképzelhető, hogy nem beszélhetünk szabályos körről?

Summázva: jó, technikailag is kihívást jelentő pálya volt, kellemes időben és helyszínen, nem túl sok, de lelkes résztvevővel. A Paralympiai kategóriát Beke Viktor nyerte, Openben Miháczi - Biró - HegedüsÁ - MáthéF volt a sorrend.

2 megjegyzés:

  1. 2. pont: Az első feladat itt is az volt, kitalálni, a térképhelyesbítő milyen elvek szerint húzta meg a fedettség ábrázolásának határait. Mi a sárga, a fehér és a zöld. Szerintem minden trailO verseny első szakaszának egyik legfontosabb feladata megtalálni a kapcsolatot a térképi ábrázolás és a terep között, valamint a pályakitűző logikáját, stílusát, gondolatmenetét megfejteni.

    3. pont: Én is A-t jelöltem az eredetileg Z-nek később A megoldású pontnál. A nagy távolság miatt a pontos helyét nehéz volt megállapítani. Szerintem az egy szintvonallal ábrázolt völgy esetében a szintvonal nem feltétlenül a völgy (magassági) középvonalában van, így nem is vizsgáltam ebből a szempontból.

    7. pont: Ezen nagyon sokat gondolkodtam. A pont nehéz volt, de rossz választásnak tartom, mert nem mindegy, hogy 1 méter vagy 1,80 magasságból nézzük. Én már láttam némi nap-árnyék viszonyt a gödör pereméből. Ez alapján következtettem, merre lehet a gödör pontos helye. Becslésem szerint kb. 30 fokkal térhetett el a helyes iránytól a gyanús B bója, így behúztam a Z-t. Talán szerencsésebb lett volna, ha egyértelműbb Z.

    9. pont: A pont a dombtető és a bozót, B pont a domb lába és a bozót között feküdt félúton. Mivel utóbbi időben nem volt ilyen pontom, alaposan elgondolkoztam, ilyen esetben mi dönt. A térkép is segített benne, hiszen a karika egyértelműen a domb lábához (és nem a tetejéhez) volt félúton.

    10. pont: Nekem sem volt kedvencem ez a pont. A semmi közepén egy az álló ember magasságából sem látható objektum. Az bemérhető volt, hogy az objektum helye valóban a pontok környékén van. A szerencse is mellém állt egy 10 centi magas tacskó képében, aki átszaladt a gödrön. Így legalább sejthettem, hol is van valójában. Még így is nehéz volt, mire az álláspontra értem, már csak a memóriámban volt, merre is járt az eb…

    11. pont: Szerintem – Fruval ellentétben – teljesen egyértelműen a ficakban volt. Egyébként én délről is megnéztem előtte.

    12. pont: A nap legnehezebb pontja. A növényzet nem segített a megoldásban, így mást kerestem. Fru fényképezési helyeitől keletebbre, illetve nyugatabbra volt egy-egy pont, ahonnan a domb kifli alakú szárai vonalába lehetett belátni. Először a 11-es felöli oldalról az sejlett, hogy a három pont mindegyike kb egy vonalban van és az A pont után hajlik a völgy. A túlsó oldalról visszanézve, a domb vonalába beállva pedig az látszott, hogy az ABCgörbe igencsak metszi az én látószögemet. Ezért rövid gondolkodás után A-t írtam.

    14. pont: Érkezési irányból a jelölt kis árok is segítette beazonosítani a pont helyét, amit utána az álláspontból látni sem lehetett.

    17. pont: Az útról merőlegesen benézve pedig látszott, hogy a bója és a kerítés között egy jól megtermett bokor is terpeszkedik még…

    TC1: Nagyon becsapós volt szerintem, mert a térkép csak a szobrokat ábrázolta, a villanyoszlopokat nem. Agyban helyre kellett tenni, hogy a helyes pont mellett pedig közvetlenül ott volt egy villanyoszlop a szimbólban pedig két (másik :-))oszlop között volt a meghatározás.

    TC3: Először be kellett azonosítani, hogy a nézőpontból a külső kör gyakorlatilag nem látszik. A gyors és egyértelmű A válaszom két dolgon alapult. Kizárólag az A lehet északon, és nem lehet Z megoldás.

    Üdv
    Mihók

    VálaszTörlés
  2. Örülök, hogy sütött a nap, mert amikor Lacival körbejártuk a pálya zömét zuhogott és nagyon megáztunk. Gratulálok Lacinak a kitünö pályáért és a Mihóknak a hibátlan megoldásért!

    VálaszTörlés